Navigáció

SAW I
SAW 2
SAW 3
SAW 4
SAW 5
SAW 6
SAW 3D
JIGSAW

HOFFMAN
JELKEPEK
HOFFMAN
THERIDE
GIDEON
SAW05
    Jelképek

Kirakós sebhely, Billy, idő – mik ezek?

 

 

 

Mint ismeretes, Jigsaw nem nevezhető gyilkosnak, mivel saját kezűleg soha nem ölt meg senkit, csupán megteremti bűnös alanyai számára halált hozó szituációkat, amelyekben képtelen döntési helyzetekkel szembesülve kell megküzdeniük saját társukkal vagy éppen magukkal a megváltásuk érdekében. Mindezek ellenére Jigsaw felvette magára a sorozatgyilkosokra is jellemző, sajátos stílusvonásokat, melyek korábbi életének részeiből tevődnek össze. A báb, a játék, az idő, az üzenetek és a furcsa kirakós formájú sebhely az alanyok testén-ezeknek a jelképeknek mind-mind valószerű alapja van. Ezek az alapok hétköznapiak, tapinthatóak vagy csupán egy hit szimbólumát képezik, amelyekben John Kramer olyannyira hitt, ám mikor váratlan tragédia árnyékolta be harmonikus mindennapjait egy gyógyszerfüggő tette által, John e nem hétköznapi hitvilága felborult, személye kiábrándult mindenből, és miután végső elkeseredésében öngyilkosságot hajtott végre és kudarcot vallott, hitéből egy teljesen új, elkötelezettség tudat változott, amely magába foglalja az élet iránti megbecsülést, amely lassan elenyészik mai világunkban.

 

 Az Idő: Minden egyes csapda és kivégző gépezet az időre hangolódott, amely teret enged a benne sínylődő alanyok számára, hogy átgondolják eddigi életformájukat, emellett cselekvésre is késztesse őket. Hol egy fali óra, hol egy beépített számláló, időzítő jelenti ezt. Ennek alapja mindössze egy 300 éves régi inga óra, amely John Kramer egyetlen, családi hagyatéka. Ez alapján John felállított magában egy mély, magvas gondolatiságot, miszerint a 3 évszázados óra kiállta az idő próbáját, bírt annak vasfoga ellen. Amikor John meg nem született fia, Gideon William Kramer meghalt, John e idő iránti hitéből kiábrándult, hiszen gyermekének el sem kezdődött az élete, el sem jött az ideje, de máris véget ért egy csapásra. Így John ebből kiindulva kötött minden játékot az időhöz, sőt, még maguk a próbák is innen nyerik az alapjukat.

A Játék: De mégis miért pont játék? Ennek alapja Cecil Fetcherhez köthető, aki a gyógyszerek túladagolása által elvesztette személyiségét, és egy jellemtelen árnyékká, cél nélküli szellemmé vált. Persze Cecil nem a bosszú jelképét képzi John számára (mint korábban ezt kijelentette, megbocsátott neki), hanem a kiinduló pontot a további alanyok felé. A játékokkal John/Jigsaw arra világít rá, hogy ezek az emberek saját és mások életével nem törődve eljátsszák az életüket, ebből adódóan az alanyoknak vissza kell játszaniuk az életüket-persze áldozat hozatal és belátás tudat szerint. A játékok bezárt térben történnek; mocskos és rendezetlen körülmények között, amely újabb üzenetet sejtet: az alanyok lelküket börtönbe zárták és monoton életformát "élnek", amelyekben a korábbi, úgynevezett életükkel párhuzamos csapdákban, kivégző gépezetek forgatagában kell játszaniuk és küzdeniük a valódi életért.

Kirakós sebhely: A mester maga árulta el, mi célt szolgálnak a kirakós darabok. A kirakós formájú sebhelyek a bűnös alanyok testén egy lelki jelképet szolgál, jelezve, hogy az alanyból hiányzik egy elengedhetetlenül értékes emberi alkotó elem, a fennmaradás és a túlélés iránti vágy, ösztön-lelkük fontos darabjának hiánya. Ezeket a sebhelyeket kémiai eszközökkel és egy szikével ejtik, mindig az elbukott és elhalálozott alanyok után, egyfajta szégyen jelként is értelmezve. Azok, akik túlélték a megpróbáltatást, azokról hiányzik a sebhely, ezzel bizonyítva Jigsawnak, de elsősorban önmaguknak-hogy érdemes tovább élniük, tudják más szemmel nézni a világot.
 


 

Billy, a báb: John korábban saját műhelyet vásárolt, ahol hobbi szinten űzte a gyerekjátékok és más, egyéb eszközök barkácsolását. Születendő fiának egy ilyen, kisebb méretű játékot készített. Mikor a gyermek meghalt, John magányosan búslakodva műhelyében szorongatta a játékszert, amelyet fia egyik nevéről, Williamről nevezett el: Billy. Miután Jigsawként elkezdte ténykedését, a videóüzenetekhez több darab, nagyobb bábot készített. Minden ilyen felvételen, elváltoztatva hangját-amely szintén a sorozatgyilkosok egyik alapvető kelléktárát képezi - a bábon keresztül adja le alanyai számára az üzenetet, ezzel szándékosan keltve a pánikot, hogy a helyzetet komolyabban vehessék.

Mindezen módszerek Jigsaw számára egy dolog miatt létfontosságúak: jelképként szolgálnak, amely a jövőben elrettentésként szolgál az emberiség számára. Elrettentés és tanulság, hogy az élet minden pillanata, amely mindenkinek megadatott, milyen csodálatos, és e kínálkozó lehetőségnek nem mondhatnak, nem mondhatunk ellent. Ezzel együtt az egész Fűrész sorozat fontos mondanivalót takar az élet értékelése iránt, kendőzetlenül mutatva az üres életeket és azt, hogy a Jigsaw karakter erkölcsileg visszataszító eszközökkel ugyan, de mégis eléri a célját:  felébreszti az embereket lidércnyomásos, rémálomszerű komájukból, kizökkenti őket semmis életformájukból csak azért, hogy a fizikai és lelki fájdalmon keresztül megérthessék Jigsaw üzeneteinek lényegét. Valóban bele lehet gondolni, hogy a történet realitása végett ugyan minek egy öntörvényű igazságosztó? Jigsaw nem igazságosztó, csupán olyan ember, mint mi. Nem őrült, nem élvezi mások halálát (épp ellenkezőleg), a legnagyobb aljanépnek is lehetőséget ad a túlélésre, és tekintve, hogy a Fűrészben bemutatott világ mennyire mocskos a bűntől, a tiszta eszközök semmit sem érnek ez ellen. Csupán egy brutális görbe tükör, a társadalom minden hibájának formáira ráutalva, amelyet a legutóbbi film is olyan erősen bemutatott, mint a méltán klasszikus első rész.

Írta Flint Sullivan
   Bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó



Elfelejtetted jelszavad?
Új jelszó kérése
Új lap - 1


Design created by Look | Coded by eWe
Theme by GFXpixel.info
112,262 egyedi látogató
Copyright © 2013
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2018 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.