Ha a Fűrész sorozatról esik szó, nem mindig mókáról és játékról beszélünk. Az öt film alatt Jigsaw és segítői kimutatták a saját „szeretetük” – ami sokszor embereket tanított az életet becsülni, de legtöbbször rendkívül fájdalmas halált szenvedtek valami kínzó szerkezet által. A következő filmben úgy néz ki Mark Hoffman nyomozó újra Jigsaw köntösébe bújhat, hogy a titkát megtartsa magának és elvarrjon minden szálat. Az alábbi exkluzív interjúban a Fűrész-vágóból lett rendező Kevin Greutert nyilatkozott a FEARnet-nek a forgatáshoz közel egy Torontói hotelben, hogy elmondja milyen érzés átvenni a horror-sorozatot.
Mindig is szeretett volna rendezni? Hogyan jött szóba a Fűrész 6 önnek?
Már gyerekkorom óta filmeket szerettem volna készíteni, amikor még csak egy Super 8-assal filmezgettem magamnak. Sok ember járt filmes iskolákba ugyanarról a dologról álmodva, de ezek az intézmények túlnőnek az álmaidon. Miután elvégeztem az iskolát egy hosszabb időnyi csatangolás és henyélés után társvágóként kezdtem dolgozni. Bár folytattam az írást és kisfilmek készítését, és próbáltam alkalmazni a filmkészítő tehetségem a filmekben ahogyan csak tudtam, lényegében csak gyötrődtem. Az egyik Disney film, az őserdő hőse 2 díszletében találkoztam Greg Hoffman producerrel és felbérelt, hogy vágjam a Fűrészt, amit az alapján tett, hogy én készítettem egy „őserdő Hőse 2” bakiparádét az egyik partira. Miután a Fűrésznek nagy sikere volt, fontolgattam, hogy jó lenne rendezni, és végül bejött.
Már az elejétől részese a Fűrésznek. Mi volt az véleménye a forgatókönyvről, ahogy az kezdett kialakulni?
A Fűrész VI forgatókönyvének megalkotása volt a producereknek és az íróknak a legnehezebb feladat. A képességeim alapján vágóként alkalmaztak, nem íróként vagy rendezőként, szóval így egy nagy kihívás volt megtölteni hangommal egy termet ahol az embereknek különböző ízlésük és tennivalójuk van. Az igazat megvallva nem volt egy zökken?mentes folyamat, de egyre boldogabb és boldogabb lettem, ahogy a művünk kezdett formát alkotni és egyre több és több dolog volt meg a filmből, szereplők, és a szereplőválogatás, ami az én dolgom volt. Szóval, amikor még csak előkészületben voltunk, azt hiszem már akkor is bizonyítottam magamnak és magát a forgatást sokkal könnyebbé tette, mint azt vártam.
Sok folytatásos horror film elveszíti varázsát. Most, hogy jön a 6. rész hogyan oldja meg, hogy újakat mutasson és hogyan „veszi meg” a rajongókat?
Tudtam, hogy válaszolnom kell majd ilyen kérdésekre, és új történetszálakat belevinni a filmbe. Nagyon sokat foglalkoztunk az új csapdákkal is. Ez nagyon nehéz feladat volt. Sok hosszú reggel volt itt Torontóban az előkészületek során, amikor megállítottam a díszlettervezőt Tony Ianni-t, vagy akárki mást, csak hogy megvitassuk ezeket a rémisztő szerkezeteket. Kényes így kezdeni egy hetet. Rengeteg történet-darabka volt, amit a Fűrész filmben meg szerettem volna valósítani, ha valamikor esélyem támad rendezni egyet, és néhányat látni is fognak belőlük Októberben.
Valamit eltudna mondani belőle? Hol kezdődik a film és hol fér be Erickson?
Utálom ezt mondani, de akármit is árulnék el az már valamilyen szinten spoiler lenne. A Fűrész lényege, hogy a közönség ne tudjon semmit sem előre, így ha még alap információkat is adnék ki az idősíkról elvenné a film élvezhetőségét. Nagyon elszomorít, amikor az emberek túl sokat mondanak, de ez legalább nem olyan, mint más film ahol a film premiere előtt már tudni lehet az egész történetet már egy trailer-ből.
Miből lesz egy jó csapda? Mit szeretne a vásznon viszont látni?
A fő célom az, hogy a közönség az áldozat bőrébe bújhasson, és hogy az emberek azt kérdezgessék maguktól, hogy “Én ilyen helyzetben mit tennék?” Megpróbálok minden fortélyt alkalmazni, hogy a sztori teljesen átjöjjön. Sok időt töltök a szereplőkkel, beszélünk a félelem fiziológiájáról és megbizonyosodom arról, hogy úgy viselkednek, ahogyan az emberek viselkednének egy borzalmas veszedelem közepette. És szerintem a Fűrészben a legjobb csapdák azok, amelyeknek különböző szintjei vannak. Jigsaw egy nagyon körmönfont fickó és megpróbál olyan fájdalmat okozni az áldozatainak amilyet csak lehet. Filmkészítőként ugyanúgy kell gondolkodnom mint ő és megbabrálni az emberek elméjét csak úgy, mint a testüket.
Még korábban a kocka csapdáról (Strahm) mondták, hogy a legnehezebb kikerülni onnan a Fűrész V-ben. Lehet valamihez hasonlítani ebben az új filmben?
Van néhány nagyon jó jelenet a VI. részben, talán a sorozatban az eddigi legjobbak. A forgatás alatt nagyon aggódtam a stáb és a szereplők épségéért; de többnyire zökkenőmentesen zajlott az egész. Habár volt néhány szerencsés megmenekülés.
A forgatókönyvben mennyire részletesen vannak leírva a csapdák?
Jelenetenként változó. Patrick Melton és Marcus Dunstan, a két zseniális író rendkívül jó cuccal álltak elő erre a filmre. Nem csak arról szól, hogy beteges dolgokat csináljunk az emberekkel; minden horrornak köze kell hogy legyen a témához és a történethez. Így mindig jobb, ha a csapdás jelenetek a történettel karöltve vannak megfogalmazva, de ez igazán, igazán nehéz. Nagyon sokáig nem fogadták el a történetet, így a forgatókönyvet viszonylag gyorsan írták meg és volt néhány jelenet ahol sokkal tartoztunk az olyan embereknek, mint például Tony.
Elmondaná milyen kihívás volt megvalósítani ezeket az ötleteket 3D-s működő csapdákká?
Annyira nehéz volt, hogy el sem hinné. Amilyen nagyszerű a dizájnja és megalkotása ezeknek a dolgoknak, filmes fortélyok kellenek hozzá, hogy működjenek, illetve hihetetlenül nagy szerencse és találékonyság kell a forgatás napjára. Valami, ami úgy néz ki, mintha egy motor vezérelné, egy motor vagy egy szerkentyű.
Mennyire tart az MPAA-t?l (Filmes jogvédő szervezet) ?
Tartok tőlük mivel ?k az én létezésem rákfenéje és nagyon orrolok rájuk, ha szétszedik a művem annak érdekében, hogy biztonságos legyen az olyan embereknek, akik még sosem láttak Fűrész filmet. Ezt a m?fajt az „Erőszak Világának” hívják az Isten szerelmére, így hadd legyen már olyan, amilyennek lennie kell. Ha már itt tartunk az MPAA–vel a kapcsolatunk jó, és ők is csak a munkájukat végzik. A filmek besorolása egy nagyon fura és rejtelmes folyamat, és aggódom, hogy meg kell vágni jobban a filmet ahhoz, hogy az „R” osztályzatot megkapjuk, hogy a mozikba kerülhessen a film. Talán szerencsések leszünk; A Fűrész 2 is „R” minősítést kapott az első alkalommal ahogy beadtuk, szóval lehet attól fog függni hogy az ott dolgozó emberkék milyen lábbal keltek fel és hajtottak végig a Ventura körúton a munkahelyre.
James Wan szerint az első három film egy trilógiát alkot. Ennek látja a IV-et. V-öt. VI-ot is?
Nagyon is úgy látom a Fűrész VI-ot, mint a 2. trilógia lezárását.
Most hogy vége a forgatásnak, mit gondol a 6. részről az előzőekhez képest?
Ugrálok örömömben, hogy milyen jó lett a film. Holnap megyek a vágószobába és a következő két hónapban eláraszt, amit felvettünk. Ha tényleg olyan nagy sikere lesz, mint ahogy azt én gondolom, akkor ez a Fűrész lehet az egyik legjobb.