Az alábbi cikk Michael Pementel bejegyzésének fordítása, ami a BloodyDisgustingon jelent meg. A szerző személyes megjegyzései nem kerültek lefordításra, a teljes szöveget eredeti nyelven ITT találjátok.
Senki se tudta előre megjósolni, milyen kultusza lesz a Fűrésznek a 2004-es bemutatkozása után. Minden egymást követő év egy új Fűrész epizódot is jelentett, egy új trendet teremtett halloweenkor. Azonban ahogy múltak az évek, a színvonal egyre csak romlott.
Az egész átcsapott ‘kínzáspornóba’ és egy lapos szappanoperához hasonlított. Minden folytatás, de különösen a Fűrész V elvett valamit abból, ami az első trilógiát zseniálissá tette.
Aztán bejelentették a Spirál: Fűrész hagyatékát Chris Rock és Samuel L. Jackson főszereplésével, ami úgy tűnik a széria rebootja lesz. Mivel közeledik a film bemutatója, ideje szemügyre venni a Fűrész erősségeit és gyengeségeit. Mi romlott el idő közben?

Mi különbözteti meg az első Fűrészt a többitől? A csapdákon kívül a pszichológiai és filozófiai része, ahogy az áldozatok megtanulják értékelni az életüket Kirakós rehabilitációs módszere alapján. Fura nézete van a sorozatgyilkosnak, de a játékok elég jól működnek ahhoz, hogy a közönséget felkavarják, ugyanakkor az érzelmi része is működik. Kirakós olyan helyzetbe sodorja áldozatait, amik a saját életüket szimbolizálja. Az egyik legjobb példa erre a Fűrész III.
Miután Jeff elvesztette fiát, teljesen elhidegült a családjától, és a gyász felemésztette. Mivel nem tudja elengedni a történeteket, Kirakós olyan játékra kényszeríti, ahol Jeff a fia halálának felelőseivel találja szembe magát.
Habár az első Fűrész csavaros történettel kecsegtetett és feszült tempóval, a második és harmadik rész foglalkozik igazán a halállal, megbocsájtással, elfogadással. A Fűrész többet ajánlott, mint csonkítás, a maga nemében egyedülálló volt akkor. Aztán jött a Fűrész IV. Habár a rendezés nagyszerű, a minőség itt kezdett romlani.
De mi történt a Fűrésszel?

Miután Kirakós meghalt, a dráma elkezdődött. A csavar, hogy Hoffman nyomozó Kirakós segítője még jó is lehetett volna, azonban az ő története elég nagy csalódás. Kirakóssal ellentétben Hoffmannak semmilyen tulajdonsága nincs, ami érdekessé tehetné. Azt tudjuk mi késztette az első gyilkolásra, ahogy azzal is tisztában vagyunk, hogy Kirakós megzsarolta őt, de a története érdekesebb is lehetett volna – mondjuk ha továbbviszi Kirakós örökségét. Ez azonban nem így történt, és Hoffman nem lett több, mint egy gyilkos.
Ezzel az iránnyal a széria elvesztette a varázsát, és a film már csak a minél nagyobb csavarra és a csapdákra fókuszált. Természetesen a film végi csavar a Fűrész sajátossága, de a széria elején ezek teljesen másként hatottak. Ahogy mondják, a kevesebb néha több.
A Fűrész I – III több időt szánt a karakterekre, és azok belső vívódásaira. A későbbiekben ezt már nem tapasztaltuk meg, bedobtak néhány információt a közönségnek, és ennyi. A történet és a karakterek a háttérbe szorultak a csapdák mellett. Így vált teljesen értelmetlenné az egész.
Habár a Fűrész IV – Fűrész- Újra Játékban is tartalmaz néhány nagyszerű jelenetet, hiányoznak belőlük az érdekes karakterek.

Nagy előrelépés lehet a Spirál: Fűrész hagyatéka, amennyiben egy jó történettel rukkoltak elő. Megvan a lehetőség arra, hogy érdekes karaktereket, és egy új gyilkost mutasson be, egy új szemlélettel. A Spirál feladata az lesz, hogy felzaklasson, mint az első Fűrész, hogy a közönség kényelmetlenül érezze magát, bemutatva a brutalitást, ugyanakkor nagy hangsúlyt fektessen a többi elemre is. Itt a lehetőség, hogy a Fűrész újra rivaldafénybe kerüljön.
