A közelmúltban lehetőségünk volt interjút készíteni a Fűrész-filmek jelmeztervezőjével, Alex Kavanaghgal. Alex a Fűrész II-től egész a 2010-es Fűrész 3D-ig minden filmen dolgozott. Büszkén mutatjuk be a legfrissebb interjúnk, tele sok-sok érdekességgel!
Jigsaw.hu: Szia Alex! Először is, köszönjük ezt a lehetőséget! Mielőtt a Fűrészről kérdeznék, kérlek mesélj egy kicsit magadról! Ki vagy, honnan jöttél, és mivel foglalkozol?
Alex Kavanagh: Alex Kavanagh-nak hívnak, jelmeztervező, ruha-kivitelező, illetve jelmez-elemzőként dolgozom filmekben, és TV műsorokban. A Dalhousie-i Egyetemen végeztem, kosztümtervező szakon színdarabokhoz, de már a karrierem elején áttértem a filmek világába, jelmezvarrástól egészen azok felügyeléséig, míg végül jelmeztervezővé váltam. Tagja vagyok az IATSE-nek (Színházi Dolgozók Nemzetközi Szövetsége – a szerk.), azon belül pedig a 873-as csoportnak, ami a torontói filmeseket képviseli.
Jigsaw.hu: A Fűrész II-től egészen a Fűrész 3D-ig te voltál a jelmeztervező. Elárulod, hogy hogyan jött a megkeresés, és hogyan csöppentél bele a Fűrész világába?
Alex Kavanagh: Dióhéjban annyi, hogy épp akkor fejeztem be George A. Romero Holtak földje című horrorját, amikor is behívtak interjúra a Fűrész II-re. Először Dan Heffner producerrel beszéltem, aki aztán Darren Lynn Bousmannak is bemutatott, ő szerencsére nagy rajongója Romero munkásságának, és azon nyomban felvettek.
A teljes történet viszont az, hogy először visszautasítottam az interjút, mivel addigra elköteleztem magam egy másik horror mellett. Azonban az utolsó pillanatban a produkciót Torontóból Winnipegbe helyezték át, így mégsem vállaltam a projektet. Nem akartam utazni a gyermekem miatt. Felhívtam a produkciós vezetőt, Cristy Beckert, hogy megtudjam, még folynak-e a meghallgatások a jelmeztervezői pozícióra. Igazából több embert is meghallgattak, de egyikük sem győzte meg őket, szóval engem is behívtak interjúra. Néhányuknak nem volt horrorfilmes tapasztalata, míg én már dolgoztam a Farkasvér 2-3-on, és a Holtak földjén. Sokat segített, hogy horrorrajongó vagyok, és volt már tapasztalatom a műfajban. Darrennel könnyen ment a beszélgetés, egy véleményen voltunk.
Jigsaw.hu: Mesélj egy kicsit arról, hogy te mit csinálsz két jelenet felvétele között? Úgy tudom, hogy Nina, azaz Naomi Snieckus csapdájához két köpeny készült, amit persze össze kellett vérezni a forgatáshoz. Hogy meglegyen a folytonosság, mit csináltok a köpennyel, ha újra fel kell venni egy jelenetet?
Alex Kavanagh: A Fűrész-filmek különlegesek abból a szempontból, hogy amennyire csak lehet, a felvételek a forgatókönyv szerint zajlanak. A legtöbb film jeleneteit nem sorrendben veszik fel, igazodva a helyszín, és a színészek igényeihez, elérhetőségeihez. A Fűrész II stúdióját például egy kikötő melletti terminálban építettük meg, az Ontario-tó mellett. Az ideggázos ház összes díszlete ebben a stúdióban volt, csakúgy, mint a legtöbb rendőrőrsös jelenet. Amit lehetett felhasználtunk, a stúdió folyosóit, a produkciós irodát, sőt, még a parkolót is. Kevés forgatási helyszínünk volt.
Amikor csapdás jelenetet forgattunk, az egész jelenetet felvettük, aztán a véres színészeket és kellékeket megtisztítottuk, és újra forgattunk. Minden jelmezből mindössze 3-5 darab készült. A ruhaszoba a forgatási helyszín mellett volt, így gyorsan le tudtuk mosni a művért, hogy aztán újra forgathassunk.
A Fűrész 3D-ben Nina jelenetéhez 3 köpeny készült, így mindig kettőt tudtunk újrahasználni. Sokszor újra felvettük a jelenet végét, amikor a színész már véres, így még véresebb lett, ami jól mutatott a durvább csapdáknál. Minden jelmezt kimosunk, és gyakran kicsit befestjük őket, hogy használtnak tűnjenek. Egy vicces megjegyzés: borotvahabot használunk, hogy kiszedjük a ruhából a művért. A hab segít eltávolítani a foltokat, mielőtt azok nyomot hagynának a ruhán.
Jigsaw.hu: Te tervezted Kirakós köpenyét, amit a Fűrész II-től egészen a Fűrész 3D-ig viselt. Elmeséled hogyan készült a köpeny a gondolattól a megvalósításig?
Alex Kavanagh: Kirakós köpenye volt az első dolog, amiről Darrennel beszéltem. Az első részben kirakós egy fekete szaténköpenyt viselt, vörös béléssel. A Fűrész II-ben Darren Kirakós megjelenésén is ábrázolni akarta a betegségét, azt akarta, hogy a köpeny sötétebb, szomorúbb, ugyanakkor kényelmes is legyen, mint egy fürdőköpeny, megtartva a fekete-vörös témát.
Így hát elkértem az első filmben használt köpenyt, és akkor jöttem rá, hogy az egy méretre szabott vörös köpeny volt, fekete béléssel. A vörös szín azonban problémát okozott a megvilágításnál (ha jól emlékszem a parkolóházas jelenetnél), így az utolsó pillanatban már nem tehettek mást, mint, hogy kifordították a köpenyt. Ezért néz ki furcsán egy kicsit – ki van fordítva. A bélés miatt ilyen csillogó.
Kirakós új köpenyéhez egy finom textilfélét választottam a fekete részekhez, és egy pulóvert a vörösekhez. A végeket olyan tűvel varrtuk, amit díszítőöltésekhez használnak, ez megadta a formáját. Összesen három köpenyt készítettünk. Beszórtuk homokkal, befestettük, majd kimostuk őket, hogy kopottnak, és használtnak tűnjenek. A forgatás végén megkérdeztem, hogy megtarthatom-e az egyik köpenyt, amit akkor tettünk tönkre, amikor eltörik Kirakós ujját. Végül megengedték. Gyűjtöm azokat a jelmezeket, amiken dolgoztam, és aztán kiállítom őket.
A Fűrész III elején elakartam kérni az eddigi köpenyeket, amikor is megtudtam, hogy mindet elárverezték. Úgyhogy azt a köpenyt használtuk, amit a Fűrész II után hazavittem. Tobin a következő filmekben már csak visszatekintésekben szerepelt, úgyhogy ugyanazt az egy köpenyt viseli egészen a Fűrész 3D-ig.
Jigsaw.hu: Meg tudnád mondani melyik jelmezt volt a legnehezebb megvalósítani?
Alex Kavanagh: Valós karaktereket próbáltunk bemutatni a Fűrész filmekben, a jelmezek készítése nem volt olyan nehéz. Ráadásul a költségvetés is alacsony volt, főleg a Fűrész II és III esetében. A legnagyobb kihívás abban rejlett, amikor egy jelmezt újra kellett alkotni egy visszatekintős jelenethez, hogy ugyanúgy nézzen ki, mint az eredeti jelenetben. Például Tony Nappo, aki Gust játszotta, egy szürkésbarna, műselyemből készült öltönyt viselt, amit nagyszerű áron vettünk meg a plázában. Az öltöny, a nyakkendő, az öv, zokni, cipők – az egész ruha mindössze 250 kanadai dollárba került. Majd néhány évvel később újra kellett alkotnunk a jelenetet, és az öltöny, ami leginkább hasonlított az eredetihez 1500 dollárba került, plusz a többi kiegészítő. Szerencsére Tony megtartotta a nyakkendőt a Fűrész II-ből, így az legalább teljesen ugyanúgy nézett ki. De például újraalkotni a fürdőszobás jelenetet is jó móka volt.
Jigsaw.hu: Milyen volt együtt dolgozni Tobin Bell-lel, és Shawnee Smithtel? Végig ott voltál velük a forgatásokon? Az első naptól az utolsóig?
Alex Kavanagh: Imádtam együtt dolgozni Shawnee-vel, és Tobinnal. Hihetetlenül tehetséges színészek, és öröm volt eme ikonikus karakterek jelmezeit megtervezni. A Fűrész III alatt arról beszéltünk Shawnee-val, hogy alkothatnánk egy ruhamárkát az általa megformált karakter alapján ‘Amanda ruhásszekrénye’ névvel. Végül nem jött össze.
Csak egyszer hagytam ott a forgatást, a Fűrész IV-nél. Gyermekem született egy héttel a forgatás befejezése előtt.
Jigsaw.hu: Az Instagramodon láttuk, hogy megjelentél a Spirál forgatásán. Láttad a legújabb folytatásokat, azaz a Fűrész – Újra Játékbant, és a Spirált? Ha igen, hogy tetszett?
Alex Kavanagh: A Fűrész – Újra Játékbant megnéztem, és tetszett is, de a Spirált még nem láttam. De nagyon kíváncsi vagyok rá! A barátnőm, Laura Montgomery tervezte a jelmezeket, és szerintem fantasztikusan néznek ki! Nagyszerű színészek és stáb állt a rendelkezésre, és nagy rajongója vagyok Darrennek. Jó móka volt ellátogatni a forgatásra, mert sok mindenkit ismertem a stábból. A testvérem, Mike Kavanagh is dolgozott a filmen, a speciális effektusokért volt felelős.
Jigsaw.hu: Végezetül, mit üzennél a magyar Fűrész rajongóknak?
Alex Kavanagh: Nagyon tisztelem a világ összes horror-rajongóját! A Fűrész-filmek olyan témákat dolgoznak fel, mint például szociális problémák, ugyanakkor rejtélyesek, és egy igazi vérfürdő! A magyar Fűrész rajongóknak pedig azt üzenem, hogy továbbra is élvezzék a szériát, mint ahogy azt mi is tettük a forgatásokkor.
Köszönjük az interjút, és további sok sikert kívánunk!
Alex Kavanaghot megtalálod az Instagramon és a Twitteren is. Facebookon pedig használd a @caftcad jelölést.
Az interjút eredeti nyelven ITT találod.