Néhányan
itt a FearNet-nél úgy gondoljuk, hogy valahol Los Angelesben létezik egy titkos
földalatti bunker, egy bunker ahol egy halom Darren Lynn Bousman által használt
papír zsebkendő és egy laboratórium áll, amiben kitenyésztik az új Fűrész
filmek rendezőit. Mindezt olyan sebességgel, hogy alig mutatják be az egyik
részt, de az új rendező már be is van jelentve a következőre! Amíg a rajongók
alig vannak túl az V. rész bemutatóján — ami Október 24.-én volt a mozikban —
addig a Fűrész VI rendezőjének, Kevin Greutertnek a nevét (aki a sorozat eddigi
filmjeinek vágója volt) már be is jelentették, és az előzetes tervek már készen
állnak Greutert első szárnypróbálgatására Jiggy azaz Jigsaw történetének
folytatásásában.
Múlt hét végén, a FearNet szerkesztője Joe McCabe összefutott Greutert-tel,
hogy meglássa mit fog kisütni a jó öreg csapdákkal tarkított Fűrész történet
folytatására New York-ban, ahol épp belecsöppent a legelső „Sawmania” közepébe,
ami egy rendezvény nem másoknak, mint az őrült Fűrész híveknek! A Fűrész VI
2009 halloweenjén kerül a mozikba. Olvassátok el a Kevin Greutert-tel készült
interjú teljes anyagát azzal kapcsolatban mit várhatunk – és sok képpel a
2008-as „Sawmania”-ról.
Mennyire nagy kihívás a Fűrész VI a sorozat többi részéhez képest?
Szerintem egyre nehezebb már jó filmet csinálni. Mindig próbálunk valami
olyasmit kitalálni, amitől a rajongók eldobják az agyukat, de az igazi rajongók
mindig próbálnak egy lépéssel előtted lenni, ami rendkívül nehézzé teszi a
helyzetünket. Ha még csak az első részt csinálnánk, akkor senki sem tudná mit
vár a filmtől, de úgy, hogy alig várják, hogy valami váratlan dolog történjen
nagyon nehéz. Az egyetlen, amit tehetünk, hogy nem foglalkozunk ezzel, és csináljuk
a dolgunk. Az imént beszéltem Eric-el, a sráccal, aki Eric szerepét játssza –
Mark Rolston-nal. Oldalak százait kaptam minden elképzelhető variációról amit a
VI. részben tehetnénk és esetleg a továbbiakban. De a jövőben is valószínűleg
rengeteg ötlet érkezik még. Minden olyan dolgon ami lehetséges és amit csak el
tudunk képzelni át kell rágnunk magunkat. És szerintem az új karakterek a
filmben tetszenének a rajongóknak, no meg persze jót tenne a filmnek – ez is
nagyon fontos.
Akkor a forgatókönyv még nincs befejezve?
Nem, még nincs. Jelenleg is dolgozunk rajta – de hamarosan elkészül.
Maga a sorozat hangneme valamelyest a dráma és thriller egyvelege. Hogyan látja
a VI. rész hangnemét?
Nos, szeretném, ha mindkettő ’világából’ a legjobb lenne. Az 5 filmből az I. a
kedvencem, szerintem az volt az eddigi legjobb. Nagyon stílusos volt de egyben
hivatkozott a „giallo” olasz horrorfilmekhez. Jó volt benne a csavar, és a
drámai alkotóelemekből sem volt hiány. De a Fűrész II -t is szerettem ami csupa
izgalom volt és úgy az egész tempója bejött. Elég gyors volt a cselekmény –
mert a Fűrész I kicsit lassú volt és gondosan összeállított de a II. rész már
valamivel izgatottabb hangvétel? volt. Nagyon örülök, hogy mindkettőben részt
vehettem.
Említette a „giallo” filmeket – Lesznek valami hatással önre és a filmre?
Lesz egy pici Rainer Werner Fassbinder – Kínai Rulett című fimjéből – Ismeri?
Nem egy jó film, de nagyon Fűrészes jellege van. Van benne egy lány, aki nagyon
emlékeztet Veruca Salt-ra a Willy Wonka és a csokigyár című filmből, aki a
szüleit kínozza. A két szülőnek meggyűlik a baja egymással. Érdekes film. Az
európai filmesek közül még Werner Herzog-ot kedvelem. Nosferatu – Az éjszaka
fantomja nagyszerű, már-már költ?i. Hogy az hatással lesz-e a Fűrészre? Talán
egy kicsit. Mostanában láttam Carl Dreyer Vampyr cím? filmét wamiben voltak
elég jó jelenetek. Rendkívül, rendkívül jó – még egyszer mondom, ezek költ?i
filmek. De a Giallo filmek hasonlítanak a legjobban a Fűrészre. Tudod van egy
gonosz, akinek az arcát nem látod – egészen a végéig – a fekete kesztyűvel és a
rejtélyes nyomokkal. De egyben költői is. Hogy ki a rossz fiú? Lehet ez, lehet
az. Ezeket a képeket szeretném belevinni a filmbe.
Említette, hogy dolgozik a
forgatókönyvön – az előző részek íróival együtt dolgozik? Esetleg bevon még
mást is?
Két író dolgozik a forgatókönyvön. Patrick Melton és Marcus Dunston – akik már
két filmnél dolgoztak – szóval övék a nehéz munka. De mindannyian hozzájárulunk
a vázlathoz.
Azt elmondhatja, hogy láthatjuk-e Tobin Bell-t, Costas Mandylor-t és Mark
Rolston-t újra a filmben?
Háát… Tobin, Costas, és Mark Rolston – igen, biztosan. Mindannyiuknak
kulcsszerepe lesz. És még aki biztos – az Betsy Russell. De a többiekről nem
mondhatok semmit. Minden bizonnyal lesz meglepetés ezen a téren.
Tehát a film Október 23.án lesz a mozikban – Joss Whedon és Drew Goddard „Cabin
in the Woods” című várt horror film is akkor jön ki … Lesz vajon versengés?
Láttam én is. Olvastam egy cikket erről. Nem tudom, hogy mennyire lesz konkurencia.
De érdekes, hogy a film producerei nem gondolják a Fűrész filmet vetélytársnak.
[Nevet.]
Ez most akkor jó, vagy rossz dolog?
Rossznak kellene lennie, de nem nagyon zavar. Szerintem simán lenyomjuk őket. [Nevet.]
Látott mostanában jó horrorfilmet?
Az utolsó horror film amit láttam az az „ Engedj be” című film volt. Nagyon
tetszett. Számomra nem volt félelmetes, de jónak találtam. Jó volt a
szerepválasztás. Már nem is tudom melyik film rémisztett meg utoljára. Sok
olyan horror filmet látok, ami nem rémisztő. De olyat nem láttam, amire azt
mondhatnám, hogy „ez igen” . Meglepődtem a „Hívatlanok” debütálásán, amit
szintén én vágásomban a Fűrész IV és V között. Nagyon baró volt. Azt hittem
csinálunk sok olyan megrázó dolgot, ami különbözik a Fűrésztől. Eléggé lassan
indult be az egész, tudod várni kell, amíg a színészek beleélik magukat a
szerepükbe. Nagyon kevés volt a párbeszéd a filmben, igényes naturalisztikus
zenével – a zene nagyon jó volt. A zeneszerzőkkel, Tommal és Andyvel jó móka
volt együtt dolgozni. Sok nem igazán zenének nevezhetőt kellett
végighallgatnom, míg elkészült a filmzene, de jól elszórakoztunk.
Gyakran úgy néz ki, hogy amikor egy vágóból rendező lesz, akkor lerakhat
valamit az asztalra. Beszélne arról, hogy az tapasztalatai hogyan segítettek
önnek?
Ha pszichikailag nézzük a dolgot, talán néha akadhatna jobb elképzelésem egyes
dolgokkal kapcsolatban. Néha egy-egy jelenet nagyon átfedésben van. Tudod,
amikor csinálnak egy távoli felvételt, aztán egy fél közelit majd egy premier
plánt, mikor valójában a jelenet bevezető soraihoz csupán a távol felvétel
lenne szükséges. És néhány esetben, például egy három perces jelenetben az csak
pazarlás. Aztán egy másik, különösen a Fűrész filmekkel kapcsolatban, vágóként
nagyon odafigyelek, hogy ne pazaroljuk az időt. Ha van egy karakter, akinek át
kell mennie egy szobán – azt meglehet csinálni jól is, rosszul is. Rengeteg jó
és rossz verzió is akad. Mindig az jár a fejemben, hogyan lehet a
leggazdaságosabban megoldani az adott jelenetet, hogy ne pazaroljuk az időt és
így jobb tempóban halad a forgatás is. Ez tényleg segít megérteni, amit nem is
kell látnunk és mégis értjük a történetet.
Most csak a Fűrész filmet fogja
rendezni, vagy a jövőben is szándékozik más projekteken dolgozni?
Még túl korai beszélni erről. [Nevet.]
Talán túl arrogáns lenne tőlem bármit is mondani, mert ha a Fűrész VI
rettenetes lesz akkor visszamehetek a vágószobába.
Van valamennyi nyomás önön, amikor azt kell mondania “Ó nem, nem szeretném, ha
a filmem az utolsó lenne…”?
Hát igen, úgy értem szörnyű ez a nyomás. De hiszem, hogy jól fog elsülni. Tudok
számos okot, ami megnehezítheti a munkát. Új dolgokon kell gondolkodnunk.
Jigsaw és Amanda halott, de nyilvánvaló, hogy fenn kell tartani Jigsaw
jelenlétét a filmben, mert ezeknek a filmeknek ő a mozgató rugója. Ahogyan
távolodunk a III. résztől, egyre nehezebb lesz a dolgunk, Abban a tudatban kell
mindent csinálnunk, hogy próbálunk megújulni, de egyben olyat is mutatni, amit
a rajongók még nem láttak, és ez az, aminek érdekesnek és váratlannak kell
lennie mielőtt valami útvesztőbe tévednénk a történettel, ami elriasztaná a
nézőket. Igazából ez a lényeg.
Említette, hogy Amanda meghalt. Van rá lehetőség, hogy viszont látjuk?
Nekem ő halott. A Fűrész III-ban meghalt. De amiben reménykedem, az az, hogy a következő pár hónapban valaki felfedez egy időgépet, hogy visszamehessünk Jigsaw-t megmenteni a múltban. [Nevet.] Visszahoznánk, és azt mondanák az emberek, “Ez igen, ezt megtehetik, mert már léteznek időgépek.” De ha mindez nem történne meg, akkor ötletesnek kell lennünk.
És a valós életben mitől fél a legjobban?
A legnagyobb félelmem… Talán beszélni egy Fűrész rajongókkal megtömött teremben,
[Ha esetleg] a Fűrész VI nem sikerülne jól. [Nevet.]