Kirakós sebhely, Billy, idő – mik ezek?

Mint ismeretes, Kirakós nem nevezhető gyilkosnak, mivel saját kezűleg soha nem ölt meg senkit, csupán megteremti bűnös alanyai számára a halált hozó szituációkat, amelyekben képtelen döntési helyzetekkel szembesülve kell megküzdeniük saját társukkal, vagy éppen magukkal a megváltásuk érdekében. Mindezek ellenére Kirakós felvette magára a sorozatgyilkosokra is jellemző,sajátos stílusvonásokat, melyek korábbi életének részeiből tevődnek össze. A báb, a játék, az idő, az üzenetek, és a furcsa kirakós formájú sebhely az alanyok testén, ezeknek a jelképeknek mind-mind valószerű alapja van. Ezek az alapok hétköznapiak, tapinthatóak, vagy csupán egy hit szimbólumát képezik, amelyekben John Kramer olyannyira hitt, ám mikor váratlan tragédia árnyékolta be harmonikus mindennapjait egy gyógyszerfüggő tette által, John e nem hétköznapi hitvilága felborult, személye kiábrándult mindenből, és miután végső elkeseredésében öngyilkosságot kísérelt meg, megváltozott, amely magába foglalja az élet iránti megbecsülést.

Mindezen módszerek Kirakós számára egy dolog miatt létfontosságúak: jelképként szolgálnak, amely a jövőben elrettentésként szolgál az emberiség számára. Elrettentés és tanulság, hogy az élet minden pillanata, amely mindenkinek megadatott, milyen csodálatos, és e kínálkozó lehetőségnek nem mondhatnak, nem mondhatunk ellent. Ezzel együtt az egész Fűrész sorozat fontos mondanivalót takar az élet értékelése iránt, kendőzetlenül mutatva az üres életeket és azt, hogy a Kirakós karakter erkölcsileg visszataszító eszközökkel ugyan, de mégis eléri a célját: felébreszti az embereket lidércnyomásos, rémálomszerű kómájukból, kizökkenti őket semmis életformájukból csak azért, hogy a fizikai, és lelki fájdalmon keresztül megérthessék Kirakós üzeneteinek lényegét. Valóban bele lehet gondolni, hogy a történet realitása végett ugyan minek egy öntörvényű igazságosztó? Kirakós nem igazságosztó, csupán olyan ember, mint mi. Nem őrült, nem élvezi mások halálát (épp ellenkezőleg), a legnagyobb aljanépnek is lehetőséget ad a túlélésre, és tekintve, hogy a Fűrészben bemutatott világ mennyire mocskos a bűntől, a tiszta eszközök semmit sem érnek ez ellen. Csupán egy brutális görbe tükör, a társadalom minden hibájának formáira ráutalva, amelyet a legutóbbi film is olyan erősen bemutatott, mint a méltán klasszikus első rész.

 Az idő
Minden egyes csapda és kivégző gépezet az időre hangolódott, amely teret enged a benne sínylődő alanyok számára, hogy átgondolják eddigi életformájukat, emellett cselekvésre is késztesse őket. Hol egy fali óra, hol egy beépített számláló, időzítő jelenti ezt. Ennek alapja egy 300 éves régi inga óra, amely John Kramer egyetlen, családi hagyatéka. Ez alapján John felállított magában egy mély, magvas gondolatiságot, miszerint a 3 évszázados óra kiállta az idő próbáját, bírt annak vasfoga ellen. Amikor John meg nem született fia, Gideon Kramer meghalt, John e idő iránti hitéből kiábrándult, hiszen gyermekének el sem kezdődött az élete, el sem jött az ideje, de máris véget ért egy csapásra. Így John ebből kiindulva kötött minden játékot az időhöz.

A játék
De mégis miért pont játék? Ennek alapja Cecil Fletcherhez köthető, aki a gyógyszerek túladagolása által elvesztette személyiségét, és egy jellemtelen árnyékká, cél nélküli szellemmé vált. Persze Cecil nem a bosszú jelképét jelképezi John számára (mint korábban ezt kijelentette, megbocsájtott neki), hanem a kiinduló pontot a további alanyok felé. A játékokkal John/Kirakós arra világít rá, hogy ezek az emberek saját, illetve mások életével nem törődve eljátsszák az életüket. A játékok bezárt térben történnek; mocskos és rendezetlen körülmények között, amely újabb üzenetet sejtet: az alanyok lelküket börtönbe zárták és monoton életformát “élnek”, amelyekben a korábbi, úgynevezett életükkel párhuzamos csapdákban, kivégző gépezetek forgatagában kell játszaniuk és küzdeniük a valódi életért.

Kirakós sebhely
A mester maga árulta el, mi célt szolgálnak a kirakós darabok. A kirakós formájú sebhelyek a bűnös alanyok testén egy lelki jelképet szolgál, jelezve, hogy az alanyból hiányzik egy elengedhetetlenül értékes emberi ösztön, a fennmaradás és a túlélés iránti vágy. Ezeket a sebhelyeket egy szikével ejtik, mindig az elbukott és elhalálozott alanyoktól, egyfajta szégyen jelként is értelmezve. Azok, akik túlélték a megpróbáltatást, azokról hiányzik a sebhely, ezzel bizonyítva Kirakósnak, de elsősorban önmaguknak-hogy érdemes tovább élniük, tudják más szemmel nézni a világot.

Billy, a báb
John korábban saját műhelyet vásárolt, ahol hobbi szinten űzte a gyerekjátékok és más, egyéb eszközök barkácsolását. Születendő fiának egy ilyen, kisebb méretű bábot készített. Mikor a gyermek meghalt, John magányosan búslakodva műhelyében szorongatta a játékszert. Miután Kirakósként elkezdte ténykedését, a videóüzenetekhez több darab, nagyobb bábot készített. Minden ilyen felvételen a bábon keresztül közli alanyai számára az üzenetet.

Agyagkatona
Az agyagkatona egy visszatérő elem a Fűrész világában, Gideon Kramerre emlékeztető kellék. A katona egy kicsi, fémből készült figura, egy harcos Kína első császárának, Csin Si Huang-ti hadseregéből. A katona egy talapzaton áll és pajzsot visel. Az agyagkatonát Cecil lopta el a kínai horoszkóp szerint a disznó évében. Miután Cecil meghalt, a katona Johnhoz került, mivel a fiára emlékeztette. A tárgy a Fűrész III-ban, IV-ben, V-ben és VI-ban is látható.

A disznóálarc
A disznóálarc az első résztől jelen van a Fűrész világában, de csak a negyedik részben tudtuk meg a háttértörténetét. Amikor Leigh Whannell és James Wan az első részen dolgoztak, mindenképp szerettek volna valami maszkot adni a gyilkosnak. A rothadó disznófejet ábrázoló maszkra azért esett a választás, hogy szimbolizálja a Kirakós gyilkost belülről rágó kórt. Bár Leigh Whannell nem volt elégedett a maszk végső kinézetével, mára ez a Fűrész-univerzum elengedhetetlen kellékévé vált. Az első maszk a kínai újévi mulatságról származik, illetve Gideon a disznó évében született volna a kínai horoszkóp szerint.

Írta: Flint Sullivan & feriland

Utoljára frissítve: 2020.02.15.