Köszöntsétek Chris Eggertsent, a Bloody Disgusting egyik új munkatársát, aki rendszeresen besegít majd nekünk. Múlt héten azt kértük, üljön le beszélgetni a Lionsgate közelgő Fűrész 6 című filmjének készítőivel és stábjával, hogy kapjunk egy kis ízelítőt a jövő pénteken mozikba kerülő műből. Alább következik terjedelmes, “Trilógia a f.szom” című cikke.
“Egészen őszintén szólva az eredeti írók úgy érezték, hogy a Fűrész sorozat trilógia volt. Tudjátok, mind Peter Jacksonnak hitték magukat, én meg azt mondtam “trilógia a f.szom”. Szóval mi folytatni akartuk, mivel még mindig voltak elmondandó történetek.” – mondta Mark Burg, mind a hat Fűrész film producere és a Twisted Pictures társalapítója egy Fűrész 6 kerekasztal-beszélgetésen a Hollywoodi Universal Studiosban.
Másszóval, minden valószínűség szerint még Fűrész 15 is lesz, ha a sorozat továbbra is elegendő rajongót vonz ahhoz, hogy megérjék a költségek. De tudjátok, talán James Wan és Leigh Wannell, az eredeti írók, akikről Burg beszél, tudtak valamit. Tényleg szükségünk van ennyi Fűrész filmre? Egyszerűen muszáj volt magamban nevetnem időnként, amikor egy Los Angelesre egyáltalán nem jellemzően esős napon odaültünk a kerekasztalhoz, és felismertem a cím végén lévő szám abszurditását, a színlelt érdeklődés és a mondvacsinált, megvitatásra kerülő kérdések közepette. Arra kellett gondolnom: mit tennék Burg helyében? A nevetségesség határán túl is folytatnám a sorozatot, ha a filmek továbbra is sikeresek lennének?
Nos, nem tudom. Nem vagyok hollywoodi producer és nincsenek is ilyen ambícióim, éppen abból az okból, hogy a pénz úgy tűnik, minden művészi igényt felülír. Ha így tekintjük, akkor nem igazán hibáztathatjuk Burgot azért, hogy folytatni akarta a sorozatot Jigsaw harmadik részben bekövetkezett halála után is. Végül is, a Fűrész 3 világszerte 164 millió dollárt hozott, a rajongók pedig úgy tűnt, még többet akarnak. Csak a hollywoodi gépezet része ő, ráadásul egy igen sikeresé. De miközben a sorozat sikere testvérek között is csillagászatinak mondható, úgy tűnik, a Fűrész filmekből kissé kifogyott a szufla amikor az utolsó rész, a Fűrész 5, nemcsak visszaeső jegyeladásokat kellett, hogy elszenvedjen (kb. 30 millióval kevesebbet kaszált, mint a sorozat csúcspontjának számító Fűrész 2), hanem a sorozat sok hardcore rajongójának is csalódást okozott, akik egyetértettek abban, hogy a filmek minősége az első óta folyamatosan romlik.
“Tudjátok, nem fogok hazudni, én is kissé csalódott voltam”, mondta
Burg arra a kérdésre, amit a Fűrész 5-öt követő rajongói reakciókra nézve
tettek fel neki a hollywoodi Universal Studios kerekasztal-beszélgetésén. “Személy
szerint én szerettem a Fűrész 5-öt. Azt hiszem igen jó film volt és a rajongóknak
is tetszett. De mondjak valamit? A legegyszerűbb válasz erre az, hogy David
Hackl-t kértem fel a Fűrész 7 rendezésére, úgyhogy így kérdezzétek meg még
egyszer, mit gondolok az 5-ről. Látjátok, ugyanazt a rendezőt bíztam meg.
Úgyhogy jómagam szerettem azt a filmet és azt hiszem ő jó munkát végzett,
nagyon-nagyon vizuális típus és így azt hiszem, a 3D-s Fűrész 7-en is nagyszerű
munkát végez majd.”
A “Fűrész 5-öt alulbecsülték és félreértették” című érzést visszhangozta a
megnyerő és igen éles eszű színész, Tobin Bell is, aki az új filmben visszatér
Jigsaw-ként (alias Jonathan Kramerként), ám kizárólag flashback-ekben.
“Nekem tetszett az 5. Úgy
éreztem, könnyebb belehelyezkedni, a tempó gyors volt, és nagyon szerettem az
utolsó jelenetet”, mondta Bell. “Hackl egy fajta festő, egy igazi
díszlettervező, így a film kissé tükrözi, ki is ő… Nagyon tetszett az üteme,
számomra ez a film inkább klasszikus, felnőtIebb módja ugyanazon tárgy
megközelítésének, és ugyanazzal a hatással is jár.”
Kicsit kockázatos dolog Burgtól Hackl ismételt megbízása, tekintve, hogy a
rajongók nem követelik éppen a visszatérését. Ezzel együtt is távol áll azonban
a Fűrész 5 attól, hogy a sorozatra halált hozó katasztrófa legyen. Végül is kevesebb
mint 11 millió dollárból készült el, és világszerte több mint 113 milliót
hozott. A történet végén épp ez a Fűrész sorozat szépsége azok szemében,
akiknek érdekük fűződik hozzá: tág mozgásteret enged a hibáknak is. Másszóval:
mivel annyira alacsony költségvetésűek (hollywoodi mércével), igen meredek
visszaesésnek kéne bekövetkeznie a jegyértékesítésben ahhoz, hogy elveszítsék
kereskedelmi értéküket.
Mit várhatunk tehát ettől az új résztől? Folytatódik a lecsúszás, vagy teljesen
új irányt várhatunk? Nos, nehéz kérdés. Miközben mindenki, aki konkrétan látta
a filmet (sőt Costas Mandylor is, aki a Jigsaw-tanítvánnyá vált detektívet,
Hoffmant játszotta az utolsó négy
filmben, és elismerte, hogy még nem nézte végig a kész terméket) égre-földre
esküdözött a kerekasztal-beszélgetésnél, hogy valóban ez a legjobb rész a
sorozatban az első óta; nehéz nem szkeptikusnak lenni. Végülis, hová lehet még
pontosan eljutni a Fűrész-filmekkel? Nem lenne ideje, hogy hagyjuk nyugodni az
egészet, és lépjünk tovább? A közönség részéről a legutóbbi rész után tapasztalt
közöny viszonylag magas szintje efelé a döntés felé látszik mutatni.
“Amikor elkezdtünk a Fűrész VI-on dolgozni, legnagyobb célunk volt
“A” történet megalkotása, mely valóban érdekes, megkapó és érzelmes.
Valahogy így kezdtük”, mondja Patrick Melton, aki a Fűrész IV-VI
forgatókönyveit írta (kollégájával, Marcus Dunstannal), arról beszélve, hogy
szükségesnek látták felrázni a sorozatot. “Végül is most hogy már háromszor
láttam a Fűrész VI-ot, azt mondom, azért jó film, mert annyi időt töltöttünk
azzal a bizonyos főhőssel.”
A debütáló rendező, Kevin Greutert – aki az első öt filmnél szerkesztő volt –
bizonyára érzi a nyomást, amit az utóbbi filmre adott vonakodó rajongói reakció
okozott. Greutert egy könyvbarát, alacsony ember, nem úgy tűnik első ránézésre,
mint aki képes egy nagy stresszel fűszerezett rendezői bravúr támasztotta
kihívások kezelésére. Először is finom beszédű és precíz, nincs benne semmi a
filmrendezőknek abból a zabolázatlan, bohém energiából, ami oly jellemző a
filmrendezőkre (vagy legalábbis róluk alkotott elképzelésünkre). Ugyanakkor
üdítően allűr-mentes személyiség is, ami kétségkívül elhiteti velünk, hogy
sikerült a megfáradt Fűrész-képletet izgalmas új irányba terelnie.
.
“Mivel annyi időt töltöttem a vágóteremben az előző rendezőkkel,
rengeteget beszélgettünk az egészről”, mondta Greutert arra a kérdésre, milyen
értéket jelent számára, hogy az elmúlt öt film valamennyi rendezőjével együtt
dolgozott már. “Így hatalmas előnyben voltam e film készítése során, Darrennek,
Jamesnek és Davidnek ilyen előnye nem volt”.
Greutert emellett úgy tűnt, hogy a rajongók panaszait is szívére vette az új
rész megalkotásánál.
“Voltak, akik szerint a Fűrész IV túl komplex volt, az V pedig nem volt
elég komplex, az ilyenekre nagyon figyeltünk”, mondta Greutert. “És
szerintem jó középutat találtunk.”
“[Kevin Greutert]azt hiszem meg
akarta határozni önmagát, és esztétikai szempontból valami kicsit másat
alkotni, miközben Fűrész-film-kinézetre törekedett, de saját kézjegyével is el
akarta látni”, mondta Melton. “És ennek jelentős része a színrendszer. Nagy
különbség van az I-IV, de még az V színrendszeréhez képest is. Különösen a
Fűrész VI visszatér ilyen szempontból az első filmhez, és ennek nagyon sok köze
van Marcus és Kevin Giallo-filmek, Dario Argento olasz filmek iránti
szeretetéhez. Szóval ez egy kicsit színesebb lesz.”
Rendben, mindez kezd jól
hangzani. Egy Fűrész-film a Dario Argento filmek színpalettájával? Benne
vagyok! (Persze reméljük, narráció szempontjából nem lesz olyan
összefüggéstelen, mint egy Argento-film.) Még inkább: elég hihetetlenül
hangzik, miközben ugye továbbra is igyekszünk uralkodni várakozásainkon. Úgy
értem, egyikük sem ígéri azért azt, hogy a Fűrész VI jobb lesz mint az első
film, vagy ilyenek, ugye? Ööö, elnézést, mit is mondott, Marc Burg?
“Ha engem kérdeznek, vagy partneremet, Oren Koulest, mi úgy gondoljuk,
hogy a Fűrész VI valószínűleg az eddigi legjobb Fűrész-film. Érzelmi
szempontból sokkal inkább igaz történetként hat, mint bármelyik másik film, az
alakítások nagyszerűek, Kevin rendezői stílusa pedig, amit még szerkesztő
korából hozott magával, valóban mozgásban tartja a történetet”, mondta
Burg.
Figyeljetek, talán igaza van, és ez az új rész tényleg valamiféle
Fűrész-mestermű lesz. Hát ennél valószínűbb, hogy mindez a jegyárak
felverésének reményében hangoztatott üres frázis. (Tudom, ez sokkoló.)
Természetesen, ha ez az eset, akkor fair dolog a rajongók orra előtt elhúzni
egy ilyen mézesmadzagot egy rossz folytatás előtt? Nem lett volna jobb, ha csak
valami olyasmit mond: haver, jobb lesz mint a Fűrész V? Na de várjunk, neki az
pont tetszett…
A méltányosság kedvéért, kizárólag a tv- és mozitrélerek alapján úgy tűnik,
hogy az új rész legalábbis aktuálisabb irányba mozdult el. Egy bővített
trélerben, ami – persze nem szándékosan – szinte viccesen hat, konkrétan a
következő sor hallható, Tobin Bell színész egyedi, ijesztő, síri hangján: “Az
egészségügyi döntéseket az orvosoknak és betegeiknek kellene meghozniuk, nem a
biztosítótársaságoknak.” Várjunk csak, ez azt jelenti, hogy Barack Obama lesz a
következő, aki folytatja Jigsaw örökségét?
Vicceltem. Nem vagyok a legnagyobb Fűrész-rajongó (őszintén szólva egyáltalán
nem is vagyok az), de még én is egész lebilincselőnek találtam a spotokat a forgó
körhintával, és az akaratuk ellenére odakerült résztvevőkkel, akik érvelni
próbálnak, hogy miért is értékesebb életük a többiekénél (egy nő pl.: “Terhes
vagyok, terhes vagyok! mire a férfi: Nem, nem az, kib.szottul hazudik!”). Így
van okunk reménykedni, hogy ha nem is lesz az eddigi legjobb rész (ami kisebb
csoda lenne, mivel a sorozat első részének újdonságát lehetetlen megduplázni),
legalább időnként megállítja a sorozat lefelé tartó spirálját.
“Nagyon profi. Nagyon figyel a részletekre”, mondta Mandylor az elsőfilmes
rendezőről, Greutertről. „Az egészet kívül-belül ismeri, így könnyű volt
megbízni benne. És igen jó a humorérzéke.” Az utóbbi mondat
kulcskifejezése: humorérzék. Legalábbis a fent említett spotokban úgy tűnik, a
sorozat tényleg kezd egyfajta saját humort kialakítani, az eddigi 5 film
nyomasztó hangulata után. Remélhetőleg ez a film többi részén is érezteti majd
hatását, mivel a filmre bőven ráfér egy kis könnyedség. De mi lehet még más
ezzel a résszel kapcsolatban, mi lehet az, ami az elmúlt részeknél elpártolt
mozirajongókat visszacsalogatja majd?
“A fő cselekményszál nagyon élvezhető, mert a való világhoz kapcsolódik,
és ahhoz, mennyire nehéz az embereknek, illetve az orvoslással és a
gondoskodással foglalkozik”, mondja Mandylor. „Ez tetszett benne. Úgy értem,
minden más is, de azért egyszerűen klassz egy olyan történet, ami értelmes,
amihez az emberek kötődni tudnak.”
OK, rendben. El kell ismernem, hogy a kerekasztal-beszélgetés végére valóban
felébredt a kíváncsiságom, és nem csak masszív koffeinszintemnek köszönhetően.
Talán csak a szédítő Hollywood-érzés kapott el végre engem is (minden
védekezésem ellenére), de úgy tűnik, hogy végre legalább megpróbáltak ezzel a
résszel egy kicsit mást alkotni. Mit várhatunk viszont ezek után a Fűrész
VII-től (melyet okosan már 3D-ben forgatnak), aminek a forgatókönyvén Melton és
Dunstan máris dolgozik?
“A Fűrész VII majd meg fogja válaszolni azt a kérdést, hogy miért 3D-ben
forgatjuk, mégpedig azonnal, és hangosan”, mondja Melton, nagy nevetést kiváltva.
Ezenkívül minden résztvevő érthető és jellemző módon nem nyilatkozott további,
cselekménnyel vagy visszatérő szereplőkkel kapcsolatos részletekről. Úgy
hangzott azonban, hogy Tobin Bell visszatér a következő részben. Amikor a 3D-s
forgatás lehetőségéről kérdezték, Bell a következőket mondta:
„Hogy várom-e a 3D-t? Nem. Csak egy további olyan dolog lesz, amit észben kell tartani. Én ugyanazt fogom tenni, amit eddig is – úgyhogy remélem, sok jó technikus lesz körülöttünk, aki segít majd.”
Bellnek a sorozat iránti nyilvánvaló szeretete tisztán és világosan átjött a vele való beszélgetésem során, ez nem meglepő, hiszen ez eddigi karrierjének legjelentősebb része. Hogy érez ezek után azzal kapcsolatban, hogy egy nap maga is rendezzen egy részt?
„Már kérdeztek erről, és őszintén nem tudom. De úgy tűnik, messze túl nagy
munka lenne,” mondta Bell. „Amikor a rendezők egy perc szünetet tartanak a
forgatáskor, mindenki megszállja őket, és azzal jön: ’óh, örülök hogy van egy
perced, mert nagy gondunk van a jelmezzel’, tudja, hogy van ez – én többre
tartom a szabad időmet. (Itt elgondolkodik egy kicsit.) Nos, ez azért bizonyos
mértékig irónia volt, mert Costas tudja az igazságot, és az igazság az, hogy
bizony szeretnék rendezni.”
„Őszinte leszek: biztosan jó rendező lennél”, válaszolt Costas őszinte hangon.
„Már csak azt várom, hogy újra feltegyék a kérdést”, reagált Bell, félig viccelődve.
Valójában, ha a sorozat úgy folytatja, ahogy eddig, évről évre folytatást
folytatásra halmozva, igen valószínű, hogy megkapja azt a bizonyos esélyt.